Po čemu ćete se sećati ovogodišnjeg izdanja Relija Monte Karlo? Po velikoj borbi na brzincima? Ne baš. Po idiličnim prizorima snegom prekrivenih krajolika? Ni to, sneg skoro da nismo videli. Pa po čemu onda? Po snimci ljubavnog para „u zanosu“ dok Serderidis proleće pored njih? Pa možda, barem neka akcija na Reliju Monte Karlo 2023.
Ipak ne, ono po čemu ću ga ja pamtiti je svakako sramotna odluka međunarodne automobilističke federacije. Aha, možda će sada doći neko da kaže „jao kako si nepismen, to se piše velikim slovima“. E pa druže, kada zasluže, možda ću ih i pisati velikim početnim slovom!
Dakle, za sve one kojima nije jasno čemu moj izliv besa na FIA-u, objasnit ću vam u nastavku. Da se ne lažemo, u WRC šampionatu nisam imao za koga da navijam, obzirom na to da Sebastijen Leb nije nastupao u kneževini, ostalo mi je da tražim favorita u WRC2 šampionatu gde su moje voljene Škode. Naravno, sličan se sličnom raduje pa sam „zapikao“ Nikolaja Grijazina. Ko me zna, jasno mu je zašto baš on. Već od prvih brzinaca, stavio je do znanja da je jasan favorit za pobedu i da je u vrhunskoj formi. Tokom petka i subote, Grijazin je nakupio preko 40 sekundi prednosti, a onda se desio SS14. Noćni prolaz poslednjim brzinskim ispitom trećeg dana relija doneo je dramu u WRC2 šampionat. Vodeći Grijazin, na jednom mestu, oko trinaestog kilometra (od skoro 22) probušio gumu i tako se „dovukao“ do cilja, izgubivši više od pola minuta u odnosu na bledunjavog i sve vreme plačljivog Johana Rosela kome je sve smetalo.
Grijazin je ipak bio zadovoljan, znao je da svojim kvalitetom može zadržati tih 10,2 sekundi prednosti do kraja relija. Vozač Tok Sporta je odradio perfektnu nedelju. Iako je imao velike probleme s gumama na zadnjem brzincu, Grijazin je uspeo da odveze bez grešaka i sačuva svoju prednost i sa 4,5 sekundi prednosti slavi ispred Rosela. I tu je Rosel složio još jednu, osamnaestu žalopoljku za četiri dana takmičenja kako je automobil težak za vožnju, kako je vozio oprezno itd. Možda bi bilo bolje da se pomiri s činjenicom da je neko bio dosta brži i bolji od njega na, usput rečeno, domaćem terenu za njega i Sitroen?
I sve je delovalo odlično. Grijazin se radovao poput malog deteta nakon prolaska kroz cilj. Kako i ne bi? Osvojio si Monte Karlo! Sreća je trajala par časova. Onda se upetljalo čuveno francusko junaštvo. PH Sport, tim koji uz svesrdnu podršku Sitroen Rejsinga brani čast (ako je i imaju) ove francuske marke u WRC2 šampionatu. Opet reli i opet ta čuvena francuska linija. Francuzi su uvek bili dostojanstveni i znali su prihvatiti poraz. Kao malo dete koje ste upravo nalupali u nekoj igri za koju nije Bog zna kako nadareno, ali po nekom svom uverenju, ono mora biti pobednik i najbolje. Tako je isti taj PH Sport odlučio da pobedu izbori za zelenim stolom.
Toliko ih je zabolela Grijazinova i Škodina pobeda, da su se uhvatili za ono što su jedino mogli naći. Nikolaj, sram te bilo! Pa od kad se krivine zasecaju na reliju? Gde si to video, molim te? Kada Hamilton preseče celu šikanu u Formuli 1, to nije problem. Kada Grijazin zaseče krivinu u WRC-u… „Gospoda“ iz francuskog tima se žalila na Grijazinovo zasecanje krivine na SS14, istom onom brzincu na kojem je probušio gumu i izgubio preko pola minuta. Kada su već toliko pošteni, zašto se odmah sinoć nisu žalili na tu seču? A ne, tada su još uvek gajili nade da njihov pulen može na stazi pobediti Grijazina. Kada im je Grijazin ugasio sve nade, onda su odlučili da se uhvate za slamku. A FIA k’o FIA… Kako da ne udovolji svojim sunarodnicima? Slabi na francuske suze, odlučiše da grešnog Grijazina kazne s 5 sekundi kazne (prednost je iznosila 4,5 sekunde) i tako poklone Roselu pobedu u Monte Karlu. Ništa neočekivano, pa ipak je to FIA…
Tragično je da je na istom mestu, sa sva četiri točka sišao i Dani Sordo. Ipak, on nikom nije smetao pa za njega nema kazne. Ono što je još tragičnije jesu reakcije, na svu sreću, manjeg dela javnosti. Tako su neki pozdravili ovu odluku FIA-e, referišući se na Reli Belgije 2021 kada je Roselu oduzeta pobeda zbog utvrđene tehničke neregularnosti vozila. Koji mentalni sklop može uporediti neregularnost vozila i vozačku grešku koja ga je čak i koštala gubitka vremena (probušen pneumatik)? Sva sreća pa su tako kažnjavali i Ožijea za sve njegove prestupe…
I tako, po prvi put još od 2006. godine ostaje mi gorak ukus u ustima nakon Monte Karla. Tada, kao klinac sam žalio zbog Lebovog drugog mesta i propuštene prilike za sigurnu pobedu. Sada, žalim što politika meša prste u sport. Znam da je odavno umešana, ali čini mi se nikada transparentnije. Kao nekom ko prati WRC punih 18 godina, ovakve odluke vređaju inteligenciju i stavljaju mi prst na čelo, da li je uopšte potrebno gledati ovakvu smejuriju od šampionata?
Očekujem ne tako mali broj negativnih komentara. Očekujem brojne kritike. Ali zapitajte se i sami, da li želite da se ishod relija odlučuje pred vašim očima, ili iza vaših leđa, u kontrolnoj sobi relija? Samo vas jedno molim, ne mešajte politiku i sport u ovom slučaju. Nemojte biti isto ono što je i FIA… Da ne kažem šta!
Piše: Rijad Begić