WRC Croatia Rally 2023: Nevil u vodstvu nakon niza uzbuđenja

WRC

Praznik automobilizma na ovim prostorima je počeo! Nakon sinoćnjeg ceremonijalnog starta u centru Zagreba, treće izdanje WRC „Croatia Rallyja“ je jutros i zvanično krenulo s prvim brzinskim ispitima u okolini Zagreba. Jučerašnji dan je bio prepun emocija obzirom na to da su organizatori, ali i takmičari koristili svaku priliku da se prisete svog tragično preminulog kolege Krega Brina. „Ne zaboravite da se zabavite. Život je prekratak.“, reči su pokojnog Brina koje krase dva takmičarska automobila ekipe Hjundai Motorsport, a koje voze Tijeri Nevil i Esapeka Lapi. Upravo u duhu tih reči, Hjundaijeve posade kreću u zagrebačku avanturu, ali s velikim bolom zbog gubitka kolege i prijatelja.

Upravo je vozač Hjundaija završio prvi dan na prvom mestu u generalnom plasmanu. Tijeri Nevil, iako je bio najbrži na samo jednom brzinskom ispitu, vrlo pametno je vozio tokom celog dana i izbegao je veće probleme. Belgijanac se žalio na to da ne može iskoristiti potpuni potencijal svog automobila te da se muče s postavkama, ali je i dalje bio veoma brz.

Sretan sam što dan završavam na vodećoj poziciji relija. Ovo je najbolji mogući rezultat koji smo mogli očekivati, naročito nakon teške nedelje iza nas. Kada smo završili poslednji brzinac dana i videli da smo i dalje vodeći, pao je veliki kamen sa srca. Definitivno nije bio lak dan. Jutros smo imali znatno teže uslove nego što smo očekivali. Na prvom odlasku u servis smo promenili amortizere i odmah sam bolje osećao automobil, ali to i dalje nije bio onaj stopostotni osećaj koji je potreban za izvlačenje maksimuma iz automobila. Naredna dva dana će takođe biti veoma izazovna, idemo na nove, još prljavije staze nego na popisivanju, a ne smemo zaboraviti da sada krećemo poslednji. Daćemo sve od sebe i nadam se da ćemo zadržati vodstvo do kraja relija.“, sumirao je dan Nevil.

Iako je na jučerašnjem šejkdaunu imao samo jedan prolaz koji je bio ometen tehničkim problemima na njegovom Jarisu, Elfin Evans je nakon servisa zablistao i značajno smanjio prednost koju je napravio Belgijanac u prvom delu dana. Vozač Tojote ovog vikenda se neće bodovati za plasman konstruktora jer je japanski tim odlučio da iz solidarnosti s Hjundaijem povuče treću prijavu za konstruktorski šampionat, pa će tako samo Ožije i Rovanpera sakupljati poene za Tojotu, dok Evans ovaj vikend vozi samo za sebe. Drugoplasirani iz 2021. je jedini adut Tojote za pobedu, obzirom na to da su već na drugom brzincu „ostali“ bez Ožijea i Rovanpere koji su morali stajati na brzincu da promene probušene gume.

Treće mesto drži Ot Tanak koji je vodio veliku borbu s Esapekom Lapijem, koji je u jednom momentu čak i preuzeo treću poziciju, ali je Tanak na poslednjem brzincu ipak vratio to mesto u svoje ruke. Puma izgleda nešto bolje u Hrvatskoj nego što je to bio slučaj u Meksiku, ali i dalje je to prilično daleko od Tojote i Hjundaija. Tanak je bio na visini zadatka, te se stiče utisak da je ovo ujedno i maksimum s ovim automobilom. Tokom čitavog dana, imao je samo jednu vozačku grešku i to na prvom brzinu dana kada mu se ugasio automobil na jednom od hartova. Druga greška koju je napravio je strateške prirode, a tiče se izbora guma pred SS6 kada je odlučio da krene na gumama za kišu, ali padavina nije bilo.

Esapeka Lapi je četvrti, ali osim prolaza na brzincima Stojdraga – Hartje, Finac se nije previše proslavio. Uslovi na brzincima su najviše mučili Lapija koji je klizao dosta više nego što je želeo, a to nije pozitivno uticalo ni na njegovo samopouzdanje. Ipak, Finac nije bio nezadovoljan na kraju dana, a obzirom na zaostatak od 33 sekunde za vodećim, pobeda je još uvek teoretski moguća jer su uslovi veoma nezgodni i najmanja greška može da vas košta puno vremena.

Peto mesto generalnog plasmana drži Takamoto Katsuta koji kasni gotovo dve minute za vodećim. On i Pijer-Luj Lube vode veliku borbu za petu poziciju, a nakon vremenske kazne za Ožijea, ovaj dvojac je dobio „besplatni“ napredak. Katsuta je na petom brzincu dana imao okretanje zbog kojeg je izgubio nešto vremena, ali bez velikih posledica po njegov plasman. Njegov konkurent, Lube, imao je cilj samo da „preživi“ dan i da prođe bez grešaka, što je na kraju i uspeo, ali njegov tempo je zabrinjavajući jer je kolega Tanak u istom automobilu brži više od minute.

Kasno večeras, u 22:20 stigla je informacija iz direkcije relija da se Sebastijenu Ožiju dodjeljuje dodatna minuta kazne jer je nakon promene guma pokrenuo automobil pre nego je vezao sigurnosne pojaseve, a FIA je po tom pitanju rigorozna i nikome ne prašta pa čak ni Ožijeu.

U WRC 2 smo videli dominantno izdanje Škodinih vozača, ali i dominantni cirkus Pirelija koji je značajno uticao na ishod prvoga dana. Tako je prvo mesto u rukama Johana Rosela koji je uistinu bio na visini zadatka, ali smo sigurni da bi rezultati bili znatno bliži da nije bilo faktora iznenađenja koji Pireli redovno priređuje. Drugi je Nikolaj Grijazin, vozač Tok Sporta koji je imao prilično buran dan, ali drži priključak za francuskim vozačem s kojim je već imao okršaj u Monte Karlu. Ne tako daleko iza Grijazina je Nikolas Siamin u vremešnom Folksvagen Polu R5, koji je po svemu sudeći i dalje veoma konkurentan auto, a i Siamin je majstor za asfaltnu podlogu, kao i većina vozača iz FFSA.

Vodeća pozicija u WRC 3 pripada Vilijamu Kreitonu iz Irske. Kreiton ovoga vikenda, kao i mnoge njegove kolege vozi noseći u srcu uspomenu na zemljaka i velikog mentora, Krega Brina. Borbu za prvo mesto će voditi s Lorenom Pelijeom iz Francuske koji kasni devet sekundi nakon osam brzinskih ispita. U WRC 3 kategoriji nastupa i jedna hrvatska posada, a koju čine Martin i Dora Ravenščak. Nakon greške na SS2, dvojac Ravenščak se povukao iz takmičenja do sutra kada će restartovati po Super reli pravilu.

Najbolji rezultat od posada s ovih prostora za sada drže Rok Turk i Blanka Kacin koji su dan završili na 24. mestu relija, a 14. u kategoriji RC2. Pravu senzaciju u RC4 kategoriji predstavljaju Jan Medved i Izidor Šavelj koji drže prvo mesto s preko dve minute prednosti u odnosu na drugoplasirane Talijane, Marka Odlanija i Pijetra Dagostinija. U ovoj kategoriji je najviše hrvatskih posada, te od četvrte pa do sedme pozicije su se poredali Željko Magličić – Ivan Poljak, Tomas Hrvatin – Đani Simčić, Jan Pokos – Vili Ošlaj, te Marko Lončarić – Gabrijel Krnjić.

U RC5 kategoriji se takmiče tri posade, sve tri iz Hrvatske. Prvo mesto drže Igor Mandić i Albert Ivančić. Mandić dominira kategorijom obzirom na prednost od preko četiri minute ispred Vjekoslava Čička i Eugena Kokolića, dok su Slaven Šekuljica i Damir Petrović imali izletanje i bili su primorani da odustanu danas, ali se sutra vraćaju u reli zahvaljujući Super reli pravilu.

Sutra je na rasporedu osam brzinaca, a prvi kreće već u 7:54.